دگردیسی شهرها با استارت‌آپ‌
انقلاب صنعتی چهارم ۱۰

دگردیسی شهرها با استارت‌آپ‌

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۱۸:۰۰ | ۶ دقیقه

از برلین تا قاهره، از مدلین تا نیویورک، استارت‌آپ‌های جدید به جای اشغال مناطق حومه شهر و یا پارک‌های فناوری، قلب شهرها را شکوفا کرده‌اند.

بعضی از کارشناسان مدل جدید از اکوسیستم‌های استارت‌آپی تازه به راه افتاده را معادل «انقلاب صنعتی چهارم» می‌دانند. اما آیا این اکوسیستم‌های استارت‌آپی که با محوریت شهر فعالیت می‌کنند، فرصت‌های تازه‌ اقتصادی و شغلی ایجاد کرده‌اند؟ اگر پاسخ مثبت است چگونه این کار را کرده‌اند؟ برای درک بهتر این مدل تازه و اثربخشی توان بالقوه‌ اقتصادی آن، دگرگونی تدریجی شهر نیویورک توسط اکوسیستم استارت‌آپی مورد بررسی قرار داده شده است.

موج تغییرات استارت‌آپی در این شهر پدیده‌ای تازه است. با بیش از 14 هزار و 500 استارت‌آپ و حدود شش میلیارد دلار گردش سرمایه، شهر نیویورک یکی از بزرگ‌ترین اکوسیستم‌های استارت‌آپی در دنیا را داراست. تنها ده سال پیش جامعه استارت‌آپ این شهر کوچک، پراکنده و بدون سازمان‌دهی بود.

تحول باور نکردنی شهر در زمینه استارت‌آپ چند نکته کلیدی درمورد خصوصیات و تاثیرات بالقوه این مدل شهری اکوسیستم را به ما می‌آموزد:

کسب‌وکار تازه و رشد اقتصادی

برای این اتفاق، اکوسیستم نیاز دارد به پایه‌ صنعت محلی متصل شود. برای مثال در نیویورک، اکوسیستم بیشتر حول و حوش امور مالی، تبلیغات و مد می‌چرخید. این فرآیند نه تنها به اکوسیسستم اجازه می‌دهد که نیروی کار تخصصی داشته باشد، بلکه رقابت و سطح نوآوری را در شهر، بیشتر از فضای صنعتی سنتی بالا می‌برد. هرچه استارت‌آپ بیشتری ایجاد شود، رقابت بازار، صنایع محلی را مجبور می‌کند تا خودشان خلاقیت به خرج دهند و از طرفی از خلاقیت‌های استارت‌آپ‌ها نیز استفاده کنند.

ایجاد مشاغل تازه

این مشاغل تازه با مشاغل قدیمی که به‌وسیله تکنولوژی جایگزین مشاغل دیگری شدند، تفاوت دارند. این مشاغل جدید شغل‌های آینده‌اند، از مدل‌های تجاری تازه‌ای نشات گرفته‌اند و با خلاقیت استارت‌آپ و نوآوری پیش می‌روند. استارت‌آپ‌ها در شهرهای بزرگ جهان مشاغل جدیدی را ایجاد کرده‌اند، هرچند غالب شغل‌ها از دل کسب‌وکارهای سنتی بیرون می‌آیند که در فرایندهای خود برای ایجاد فشارهای رقابتی در راستای شکوفایی خلاقیت در اکوسیستم استارت‌آپی، تکنولوژی را دخالت می‌دهند.

جذب سرمایه برای نوآوری

هم‌زمان با رشد استارت‌آپ‌ها، آن‌ها می‌توانند افرادی که حتی خارج از شهر هستند را تحت عنوان «رهبران ابتکار» جذب کنند. به‌عنوان مثال می‌توان از موسسات R&D و نیز شرکت‌های مدیریت ایده نام برد. این مسئله فرایند نوآوری اکوسیستم را تقویت می‌کند، علاوه بر آن به اقتصاد محلی تنوع می‌بخشد و برای رقابت کردن زمینه‌های تازه‌ای ایجاد می‌کند.

تغییرمحیط‌های شهری

استارت‌آپ‌ها از زیربناهای شهری حمایت می‌کنند و جامعه کارآفرینان می‌توانند پویایی اجتماعی و اقتصادی تمام محلات را تغییر دهند. در نیویورک راه انداختن استارت‌آپ‌ها باعث احیای چندین منطقه در منهتن و برکلی شد. حتی به‌وسیله فعالیت استارت‌آپ‌ها محله‌های افسرده و راکدی مانند دامبو، به مرکز رشد اقتصادی و زندگی اجتماعی تبدیل شده‌اند.

برچسب‌ها: تکنولوژیاستارت‌آپجهاناپلیکیشن
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا